35-vuotta Järvikylän tuotteiden juhlaa

Järvikylä tuotemerkillä yrttejä ja salaatteja kasvattava Famifarm Oy viettää 35-vuotisjuhlaa syksyllä 2022.
Vuonna 1987 ensimmäiset tuotteet uuden teknologian kasvihuoneilta lähtivät matkaan kauppaan.
Siitä alkoi kotimaisten yrttien ja salaattien aikakausi, jonka loppua onneksi ei ole näkyvissä.

Suomalaiset yrttikansaa?

Muistatko ajan, kun kaupan salaattihyllystä ei löytynyt kuin kaalia ja jäävuorisalaatti? Tai yrttejä oli sitäkin huonommin saatavilla. Tai oletko ihmetellyt ulkomailla yrttivalikoiman suppeutta tai tuotteiden kehnoa kuntoa?

Me Suomessa olemme todellakin yrttikansaa ja olemme tottuneet siihen, että valikoima ja tuoreus salaateissa ja yrteissä on huippua. Tämä juontaa juurensa jo 80-luvun lopulle, kun Järvikylä-tuotemerkillä myydyt salaatit ja yrtit toivat markkinaan nopeasti vaihtoehtoja perinteisten avomaan kaalien ja jäävuorisalaatin rinnalle ja yrttivalikoima alkoi monipuolistua.

35-vuotta Järvikylä on tehnyt töitä sen eteen, että suomalaisille on tarjolla tuoreita, maukkaita ja terveellisiä vaihtoehtoja ympäri vuoden. Työ on kannattanut, koska nykyään Suomen kaupasta löytyvä yrtti- ja salaattivalikoima on moneen muuhun Euroopan maahan verrattuna erittäin laaja.

Yli 300-vuotta vanha jatkuvasti kehittyvä tila

Itse Järvikylän kartanon historia ulottuu vielä huomattavasti pidemmälle. Järvikylän tila on ollut saman suvun omistuksessa jo vuodesta 1674. Alkuun Järvikylä oli ratsutila, mutta kehittyi ajan saatossa maataloushyödykkeiden merkittäväksi tuottajaksi. Tilan historiaan mahtuu monenlaista vaihetta, se on toiminut sotasairaalana ja evakkopaikkana, siellä on kasvatettu karjaa ja valmistettu meijerituotteita. Tilan historiasta löytyy siis nousu- ja laskukausia, mutta aina taustalla on ollut kova halua kehittää suomalaista ruokatuotantoa ja toimia edelläkävijänä laadukkaissa tuotteissa. Paljon on muuttunut vuosisatojenkin varrella, mutta fokus on edelleen sama: kehittää ja kehittyä.

Järvikylän tuotteita kasvattavan Famifarm Oy yrityksen historia alkaa vuodesta 1987 kun Järvikylän kartanon 10. isäntä Karl Grotenfelt sai idean kasvattaa tuotteita kasvihuoneissa kasvatuspöydillä. Vanhan navetan katto tarvitsi joka tapauksessa kunnostusta, ja sinne rakennettiinkin Järvikylän ensimmäinen kasvihuone. Siitä lähti Järvikylä-tuotemerkin tarina, 35-vuotta sitten.

Suomalaista huippuosaamista vuoden ympäri

Tuotevalikoima laajeni Järvikylän ensimmäisen 10-toimintavuoden aikana muutamasta tuotteesta reiluun 20 erilaiseen yrttiin ja salaattiin. Nyt 35-vuoden toiminnan jälkeen Järvikylän valikoimasta löytyy 40 erilaista yrtti- ja salaattilajiketta.

Kun valikoima kasvoi, samassa suomalaiset oppivat käyttämään tuoreyrttejä. Volyymit yrttimarkkinassa kasvoivat 1998 luvulta 2008 luvulle jopa 300 kertaisiksi. Väkimääränsä nähden Suomi nousi maailmankartalle yrttimaana, vaikka luontaiset kasvuolosuhteet olivatkin sitä vastaan.

Edelleenkin jos lajikkeen toimivuutta kasvihuoneissa halutaan testata äärimmäisissä ulko-olosuhteissa, testataan lajike Suomen kasvihuoneessa. Suomesta löytyy huippuosaamista kasvatukseen ja kasvatusteknologiaan. Järvikylä tuotemerkin tuotteet ovat omalta osaltaan kasvattaneet suomalaisen ruokatuotannon arvostusta ja laatumielikuvaa. Yhdessä muiden ruokatuottajien kanssa mahdollistamme suomalaisille puhtaiden ja laadukkaiden elintarvikkeiden saatavuuden läpi vuoden.

Kuvassa ensimmäisen sadon nosto Järvikylässä 1987.

image_printTulosta
2024-04-11T08:40:14+00:00Teema|