Jo yli 30 vuoden ajan Järvikylä on viljellyt ja kasvattanut ruukkuyrttejä ja salaatteja suomalaisten iloksi. Joroisissa vuodesta 1674 saman suvun hallussa olevalla tilalla on tosin viljelty jo useiden sukupolvien ajan, mitä vasten tarkastellessa 30 vuotta tuntuu lyhyeltä ajalta. Tuona aikana on kuitenkin tapahtunut paljon – niin suomalaisten ruokailutottumuksissa kuin viljelytekniikassakin. 

 Yrttihullua kansaa

 Vaikka muuten meidän suomalaisten ruokailutottumuksia usein parjataan yksipuolisiksi, tuoreyrtit ovat todellakin löytäneet kiinteän paikan keittiöissämme. Puhtaat, kotimaiset ja vastuullisesti tuotetut ruukkuyrtit ja salaatit ovat erottamaton osa niin arkiruoanlaittoa kuin juhlahetkiä. 

–Onhan se mielenkiintoista, että meillä Suomessa myydään valtakunnallisesti huomattavasti laajempaa yrttivalikoimaa kuin muissa Pohjoismaissa, kertoo toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr, ja jatkaa:

–On ollut upeaa seurata ruokakulttuurimme kehitystä aitiopaikalta ja osittain jopa ohjata sitä. Olemme tulleet niin paljon avoimemmiksi kokeiluille ja itselle vieraammille mauille, joiden takana tuotteemme usein ovat.  

Koronavuosi on näkynyt Järvikylässäkin kysynnän lisääntymisenä, kun kotona on valmistettu enemmän ruokaa. Myös käyttötavat ovat monipuolistuneet monen aloittaessa aamunsa vihersmoothiella.

Järvikylässä kuunnellaan kuluttajia herkällä korvalla

Yrityksen arvoihin kirjattua asiakaslähtöisyyttä noudatetaan kirjaimellisesti. Viime vuonna Järvikylä lanseerasi salaattien aatelisen, pussiin pakatun Pehtoorin sekä mm. syötäviä koristeorvokkeja kesän kakkujen ja juomisen koristeeksi. Kuluvan vuoden aikana samaan tuoteperheeseen liittyi Piika ja Renki, jossa punainen ja vihreä salaatti tulevat samassa pussissa.

Tämän vuoden uutuuksia ovat olleet vihervoimaiset marjaherkut, joissa yrtit ovat saanet seurakseen kotimaisia marjoja. Myös leikatut yrtit ja yrttimixit, kala-, liha- ja wokmix ovat olleet erittäin kysyttyjä, samoin kuin Järvikylän jalosteet -tuoteryhmän kolme tuoreyrttipestoa, joiden yrtit tulevat omasta kasvihuoneesta.

–Leikatut yrtit ja yrttimixit soveltuvat pakkauksensa puolesta hienosti myös verkko-ostamisen vaatimuksiin, täydentää Grotenfelt-Fyhr.

Matkaa kasvihuoneelta kuluttajan keittiöön on myös mietitty, tuloksena Extra Fresh -konsepti, jossa Järvikylä, kauppa ja kuluttaja kohtaavat toisensa entistä varhaisemmassa kasvuvaiheessa.

–Meillä on pilottikokeilussa Vantaan Tammiston Citymarketissa Extra Fresh -konsepti, josta kuluttaja saa käyttöönsä yrtit ja salaatit niin tuoreena, kuin tuore voi olla. Viileäkaappi on kuin viljelyjärjestelmämme pienoiskoossa: suljetun kierron kastelujärjestelmä pitää kasvuvaiheessa olevat yrtit kosteina ja kuluttaja voi korjata haluamansa sadon kaupassa ja jatkaa yrttien kasvatusta kotonaan, kertoo Grotenfelt-Fyhr. 

Vastuullisuus on tekoja

Järvikylä on suljetun vesikiertoisen kastelu- ja ravinnejärjestelmänsä ansiosta ollut äärimmäisen nuuka niin tarvittavan veden kuin energian suhteen. Kasvihuoneen vaatima energia tuotetaan omassa lämpölaitoksessa turpeen, hakkeen ja lähes 700 aurinkopaneelin voimalla. 

–Vastuullisuus on aina ohjannut tekemistämme. Famifarm on ainoana kasvihuoneyrityksenä Suomessa julkaissut oman vastuullisuusraporttinsa. Läpinäkyvä viestintä ja aktiivinen keskustelu sidosryhmien kanssa on tavoitteemme ja mielestämme raportointi on oleellinen osa yritysvastuuta, kertoo Grotenfelt-Fyhr.  

Järvikylän vastuullisuusraportti kattaa kolme osa-aluetta: ihmiset, ympäristö ja liiketoiminta. Esimerkiksi ympäristövastuuteosta käy muovisten ruukkujen vaihto kaksi vuotta sitten uusiutuvista luonnonmateriaaleista valmistettuihin ruukkuihin, mikä vähensi muovijätteen määrää noin 70 000 kg vuodessa. Kuluvan vuoden aikana mennään vieläkin eteenpäin, kun Järvikylä siirtyy paperiruukkuihin. 

Vastuullisuus on Järvikylässä myös sitä, että kuluttaja voi aina luottaa saavansa lautaselleen puhdasta ja tuoretta vihreää. Jokaiselle tuoreyrtille ja -salaatille on määritelty tiukat laatukriteerit muun muassa siitä, minkä kokoinen, makuinen ja muotoinen yrtin tulee olla. Jokainen yrtti myös tarkistetaan käsityönä ennen sen matkaa suomalaisten keittiöihin. Sadonkorjuun jälkeen tuotteet puhdistetaan ja pakataan käsin, yksi kerrallaan ja ne lähtevät kasvihuoneelta kauppoihin vuorokauden kuluessa. 

Olemme mukana Suomalaisen ruoan päivä 2021 -kampanjassa. Nyt jos koskaan on syytä ostaa suomalaista – tutustu kampanjaan ja tule mukaan juhlimaan Suomalaisen ruoan päivää!

Jo yli 30 vuoden ajan Järvikylä on viljellyt ja kasvattanut ruukkuyrttejä ja salaatteja suomalaisten iloksi. Joroisissa vuodesta 1674 saman suvun hallussa olevalla tilalla on tosin viljelty jo useiden sukupolvien ajan, mitä vasten tarkastellessa 30 vuotta tuntuu lyhyeltä ajalta. Tuona aikana on kuitenkin tapahtunut paljon – niin suomalaisten ruokailutottumuksissa kuin viljelytekniikassakin. 

 Yrttihullua kansaa

 Vaikka muuten meidän suomalaisten ruokailutottumuksia usein parjataan yksipuolisiksi, tuoreyrtit ovat todellakin löytäneet kiinteän paikan keittiöissämme. Puhtaat, kotimaiset ja vastuullisesti tuotetut ruukkuyrtit ja salaatit ovat erottamaton osa niin arkiruoanlaittoa kuin juhlahetkiä. 

–Onhan se mielenkiintoista, että meillä Suomessa myydään valtakunnallisesti huomattavasti laajempaa yrttivalikoimaa kuin muissa Pohjoismaissa, kertoo toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr, ja jatkaa:

–On ollut upeaa seurata ruokakulttuurimme kehitystä aitiopaikalta ja osittain jopa ohjata sitä. Olemme tulleet niin paljon avoimemmiksi kokeiluille ja itselle vieraammille mauille, joiden takana tuotteemme usein ovat.  

Koronavuosi on näkynyt Järvikylässäkin kysynnän lisääntymisenä, kun kotona on valmistettu enemmän ruokaa. Myös käyttötavat ovat monipuolistuneet monen aloittaessa aamunsa vihersmoothiella.

Järvikylässä kuunnellaan kuluttajia herkällä korvalla

Yrityksen arvoihin kirjattua asiakaslähtöisyyttä noudatetaan kirjaimellisesti. Viime vuonna Järvikylä lanseerasi salaattien aatelisen, pussiin pakatun Pehtoorin sekä mm. syötäviä koristeorvokkeja kesän kakkujen ja juomisen koristeeksi. Kuluvan vuoden aikana samaan tuoteperheeseen liittyi Piika ja Renki, jossa punainen ja vihreä salaatti tulevat samassa pussissa.

Tämän vuoden uutuuksia ovat olleet vihervoimaiset marjaherkut, joissa yrtit ovat saanet seurakseen kotimaisia marjoja. Myös leikatut yrtit ja yrttimixit, kala-, liha- ja wokmix ovat olleet erittäin kysyttyjä, samoin kuin Järvikylän jalosteet -tuoteryhmän kolme tuoreyrttipestoa, joiden yrtit tulevat omasta kasvihuoneesta.

–Leikatut yrtit ja yrttimixit soveltuvat pakkauksensa puolesta hienosti myös verkko-ostamisen vaatimuksiin, täydentää Grotenfelt-Fyhr.

Matkaa kasvihuoneelta kuluttajan keittiöön on myös mietitty, tuloksena Extra Fresh -konsepti, jossa Järvikylä, kauppa ja kuluttaja kohtaavat toisensa entistä varhaisemmassa kasvuvaiheessa.

–Meillä on pilottikokeilussa Vantaan Tammiston Citymarketissa Extra Fresh -konsepti, josta kuluttaja saa käyttöönsä yrtit ja salaatit niin tuoreena, kuin tuore voi olla. Viileäkaappi on kuin viljelyjärjestelmämme pienoiskoossa: suljetun kierron kastelujärjestelmä pitää kasvuvaiheessa olevat yrtit kosteina ja kuluttaja voi korjata haluamansa sadon kaupassa ja jatkaa yrttien kasvatusta kotonaan, kertoo Grotenfelt-Fyhr. 

Vastuullisuus on tekoja

Järvikylä on suljetun vesikiertoisen kastelu- ja ravinnejärjestelmänsä ansiosta ollut äärimmäisen nuuka niin tarvittavan veden kuin energian suhteen. Kasvihuoneen vaatima energia tuotetaan omassa lämpölaitoksessa turpeen, hakkeen ja lähes 700 aurinkopaneelin voimalla. 

–Vastuullisuus on aina ohjannut tekemistämme. Famifarm on ainoana kasvihuoneyrityksenä Suomessa julkaissut oman vastuullisuusraporttinsa. Läpinäkyvä viestintä ja aktiivinen keskustelu sidosryhmien kanssa on tavoitteemme ja mielestämme raportointi on oleellinen osa yritysvastuuta, kertoo Grotenfelt-Fyhr.  

Järvikylän vastuullisuusraportti kattaa kolme osa-aluetta: ihmiset, ympäristö ja liiketoiminta. Esimerkiksi ympäristövastuuteosta käy muovisten ruukkujen vaihto kaksi vuotta sitten uusiutuvista luonnonmateriaaleista valmistettuihin ruukkuihin, mikä vähensi muovijätteen määrää noin 70 000 kg vuodessa. Kuluvan vuoden aikana mennään vieläkin eteenpäin, kun Järvikylä siirtyy paperiruukkuihin. 

Vastuullisuus on Järvikylässä myös sitä, että kuluttaja voi aina luottaa saavansa lautaselleen puhdasta ja tuoretta vihreää. Jokaiselle tuoreyrtille ja -salaatille on määritelty tiukat laatukriteerit muun muassa siitä, minkä kokoinen, makuinen ja muotoinen yrtin tulee olla. Jokainen yrtti myös tarkistetaan käsityönä ennen sen matkaa suomalaisten keittiöihin. Sadonkorjuun jälkeen tuotteet puhdistetaan ja pakataan käsin, yksi kerrallaan ja ne lähtevät kasvihuoneelta kauppoihin vuorokauden kuluessa. 

Olemme mukana Suomalaisen ruoan päivä 2021 -kampanjassa. Nyt jos koskaan on syytä ostaa suomalaista – tutustu kampanjaan ja tule mukaan juhlimaan Suomalaisen ruoan päivää!

image_printTulosta