Pehtoorin salaatti on vuosi toisensa jälkeen yksi suosituimmista Roosa nauha -tuotteista ja syksyisin kuluttajat osaavat jo odottaa Famifarmin vaaleanpunaisia salaattipakkauksia. Nyt Caroline Grotenfelt-Fyhr ja Kati Kortelahti avaavat onnistuneen yhteistyön saloja.
Caroline Grotenfelt-Fyhrin isä perusti Famifarmin vuonna 1987 ja tänä päivänä Joroisissa toimiva perheyritys on Suomen suurin tuoreyrttien ja -salaattien valmistaja.
Famifarm on tukenut syöpätutkimusta kymmenen vuotta Roosa nauha -kumppanina ja Pehtoorin salaatti on ollut vuosikausia tutkitusti yksi kuluttajien suosikki Roosa nauha -tuotteista.
Idea yhteistyötä lähti aikoinaan Carolinelta, joka oli huomannut Roosa nauha -keräyksen kuluttajan roolissa. ” Syntyi idea, voisiko tuoretuote olla Roosaa? Se ei ollut silloin itsestäänselvyys.”
Samoihin aikoihin syöpä kosketti Carolinea myös henkilökohtaisella tasolla: ”Muutama samanikäinen, hyvin läheinen ihminen oli menehtynyt syöpään ja muutama läheinen myös sairastui rintasyöpään. Syöpä oli tullut hyvin lähelle omaa arkea.”
WOW-tunne hymyilyttää
Roosa nauha -tuotteen vastaanotto jälleenmyyjien taholta oli alusta alkaen positiivinen. Caroline muistaa WOW- tunteen, kun kenttä oli panostanut esillepanoon yhdessä kauppojen kanssa. ”Kun tulin kauppaan, roosa meri oli vastassa”, hän hymyilee ajatellessaan kauniisti aseteltuja, vaaleanpunaisia salaattipakkauksia.
Famifarmin markkinointipäällikkö Kati Kortelahti kertoo, että markkinointia on helppo toteuttaa, sillä Roosa nauha -keräystä johdetaan suunnitelmallisesti ja selkeästi. ”Roosa nauha -tiimillä on homma hanskassa. Heillä on selkeät kalenterit ja saamme tietää ajoissa syksyn päivämäärät, jotta voimme suunnitella oman toimintamme ja päättää missä olemme mukana.”
Famifarmille on tärkeää tehdä keräykseen osallistuminen mahdollisimman helpoksi. ”Jokaisella, joka haluaa, on mahdollisuus lähteä mukaan.”


Vastuullisuuteen panostetaan
Roosa nauha -tuotteilta toivotaan erityisesti kotimaisuutta ja ekologisuutta. Famifarmille molemmat arvot ovat tärkeitä ja yritys on tehnyt pitkäjänteisesti työtä esimerkiksi muovin vähentämiseksi. Kun tuotteita myydään vuodessa 25 miljoonaa kappaletta, pienetkin muutokset kertaantuvat.
”Esimeriksi vuonna 2021 vaihdoimme muoviset ruukut paperisiin, jolla saimme vähennettyä muovijätettä 80 000 kiloa vuodessa. Ainoana alallamme olemme panostaneet myös kartonkisiin kuljetusalustoihin, jotka vähensivät muovijätettä 140 000 kiloa vuodessa”, Kati kertoo.
”Tuotteet ovat sataprosenttisesti Suomessa kasvatettu. Tehokkaan tuotantotavan, loistavan koko organisaation yhteistyön ja hyvien logistiikkaverkostojen ansiosta Järvikylä-tuotteet ovat jopa 12 tunnissa sadonkorjuusta kaupassa. Meille on sydämen asia, että saamme yrtit ja salaatit mahdollisimman tuoreina kotikeittiöihin saakka, tämän eteen tehdään töitä joka päivä.”
Vastuullisuuteen panostetaan
Roosa nauha -tuotteilta toivotaan erityisesti kotimaisuutta ja ekologisuutta. Famifarmille molemmat arvot ovat tärkeitä ja yritys on tehnyt pitkäjänteisesti työtä esimerkiksi muovin vähentämiseksi. Kun tuotteita myydään vuodessa 25 miljoonaa kappaletta, pienetkin muutokset kertaantuvat.
”Esimeriksi vuonna 2021 vaihdoimme muoviset ruukut paperisiin, jolla saimme vähennettyä muovijätettä 80 000 kiloa vuodessa. Ainoana alallamme olemme panostaneet myös kartonkisiin kuljetusalustoihin, jotka vähensivät muovijätettä 140 000 kiloa vuodessa”, Kati kertoo.
”Tuotteet ovat sataprosenttisesti Suomessa kasvatettu. Tehokkaan tuotantotavan, loistavan koko organisaation yhteistyön ja hyvien logistiikkaverkostojen ansiosta Järvikylä-tuotteet ovat jopa 12 tunnissa sadonkorjuusta kaupassa. Meille on sydämen asia, että saamme yrtit ja salaatit mahdollisimman tuoreina kotikeittiöihin saakka, tämän eteen tehdään töitä joka päivä.”

Elämänmyönteisyys on tärkeä viesti
Caroline on pistänyt merkille, että moni kantaa Roosa nauhaa rinnassaan ympärivuotisesti. Kun hän näkee vastaantulijalla vaaleanpunaisen nauhan, hänessä herää myötäelämisen tunteita.
”Roosa nauha on varmasti kantajalleen tärkeä ja itsessä herää empatia. Tunnen ylpeyttä siitä, että olen töissä yrityksessä, joka on mukana tällaisessa keräyksessä”, Kati jatkaa.
Roosa nauha -keräykseen osallistumalla jokainen halukas voi kantaa kortensa kekoon syövän voittamiseksi. Vaikka syöpä on vaikea ja raskas asia, Roosa nauha -keräys on täynnä lämpöä:
”Elämänmyönteisyys on tärkeää, vaikka aina ei käy hyvin. Keräys pitää positiivista virettä yllä”, Kati tiivistää.
Teksti: Anu Koikkalainen
Kuva: Harri Säynevirta